Hoofdmenu

Studiekeuze-helper

‘Ik heb een boomkwekerij, wil vooruit, maar ben daarin in Nederland redelijk beperkt. Voor welke fruitboom liggen in welke landen de grootste kansen?’ Dat is de vraag die een van de grootste vruchtboomkwekerijen van Nederland voorlegde aan 6 studenten Business Management in Agriculture & Food, onder wie QingQing (22) en Patrick (23).

Deze challenge is een onderdeel van de hbo opleiding Business Management in Agriculture & Food aan HAS Hogeschool in Venlo.

Marktonderzoek

Een opdracht met een internationale focus. Hoe mooi dan dat ook de groep studenten die met deze opdracht aan de slag ging een internationaal tintje heeft. QingQing bijvoorbeeld is Chinese, die vijf maanden aan de HAS studeert. “Waar ter wereld liggen er kansen voor welke fruitboom? Veel breder krijg je je opdrachten niet, denk ik ? En dan in 10 weken met een antwoord moeten komen. Pittig, hoor. We zijn heel breed begonnen. We hebben naar ligging gekeken, arbeidsomstandigheden, politieke situatie, aanwezigheid van technologie, enz. Daarna hebben we steeds verder ingezoomd. In korte tijd hebben we ontzettend veel geleerd. Over marktonderzoek, ondernemerschap, de consumptie van fruit, markt van fruitbomen, enz. Dat maakt het heel cool om te doen.”

Meer info over de hbo opleiding Business Management in Agriculture & Food

In kansen denken

Wat de opdracht extra relevant maakt, is dat de ondernemer in ons land tegen beperkingen van ruimte aanloopt: het kweken van fruitbomen vraagt namelijk om verse grond. Die is er hier steeds minder. “In een redelijk traditionele markt is ‘onze’ kweker een echte ondernemer”, zag Patrick, die opgroeide in Frankrijk. “Heel inspirerend, vond ik. Om te werken met iemand die verder kijkt dan de eigen landsgrenzen. Met iemand die niet in bedreigingen denkt, maar in kansen.”

Verrassende inzichten

Uiteindelijk ging de ‘strijd’ om drie landen: Spanje, Egypte en Georgië. Dat laatste land kwam als winnaar uit de bus. Naast die kennis, leverde het onderzoek de ondernemer ook verrassende inzichten op. Zo wees de groep studenten op de mogelijkheden in Europa voor de ‘Nashi’, een peer die eruit ziet als een appel. Een fruitsoort die in Azië heel populair is, maar hier nog niet. Terwijl de teeltomstandigheden ook hier ideaal zijn en er steeds meer Aziaten in Europa wonen die gek zijn op hun Nashi. Patrick: “Dat is misschien wel het belangrijkste dat we hebben geleerd: er zijn kansen. Altijd. Overal. Kunst is alleen om die te zien …”

Hbo opleiding

BUSINESS MANAGEMENT IN AGRICULTURE & FOOD

Zie jij jezelf later als een manager, projectleider of adviseur in de agribusiness of food? Of schuilt er een ondernemer in jou? Er zijn weinig sectoren zo dynamisch, zo internationaal georiënteerd, zo innovatief en zo vol uitdagingen als de food en de agribusiness. Wil jij leren analyseren, ondernemen en organiseren in de breedte? Of ga je liever de diepte in, in de wereld van de tomaten, de gezonde pizza’s, de varkens, de worstenbroodjes, enz.? Business Management in Agriculture & Food is een praktijkgerichte bedrijfskundige opleiding die volledig in het Engels word gegeven. Jij wordt dé professional in food, agribusiness, ondernemerschap of finance waar de wereld van morgen op zit te wachten.

Meer over de opleiding