Hoofdmenu

Studiekeuze-helper

Frans zit in het 4e jaar van de opleiding Food Innovation en heeft een individuele opdracht uitgevoerd.

Lees het verhaal van Frans hieronder.

Wat is je droombaan en sloot je project hierbij aan?

Mijn droombaan is werkzaam zijn op de marketingafdeling van een bedrijf en dan met name aan de merk kant. Het leukste vind ik om aan een merk te bouwen en een merk sterk te verbinden aan de consument. Ik haal voor mezelf altijd veel inspiratie uit de verschillende designs van verpakkingen die in de schappen van de supermarkt liggen. De individuele opdracht mag je helemaal zelf formuleren, zo heb ik er zelf voor kunnen zorgen dat het onderwerp past bij mijn eigen interesse.

Wat was precies je opdracht?

In het begin van jaar 4 ben ik gestart met de individuele opdracht. Dit is onderdeel van het reguliere traject van Food Innovation. Ik heb me tijdens dit traject verdiept in de visserij en bijvangst. De precieze opdracht was om binnen 20 weken een concept te ontwikkelen om bijvangst binnen de horeca te implementeren. Bij vangst is vangst waar oorspronkelijke niet op gevist wordt, maar wat toch in het net belandt. Op dit moment wordt visbijvangst vaak verwerkt tot vismeel/visolie, maar naar mijn idee is dit zonde, omdat het ook goed eetbaar is. Na uitgebreid marktonderzoek en consumentenonderzoek ben ik uiteindelijk uitgekomen op het concept ‘Blikje Bijvangst’.

Hoe is je opdracht gegaan?

Het project is goed gegaan. Het blikje bijvangst is een merk met meerdere varianten geworden. Het is de bedoeling dat bijvangst wordt ingeblikt en verrijkt met andere producten zoals schar of tomatensap. Het blikje kan dan in zijn totaliteit worden toegevoegd aan bijvoorbeeld een borrelplank in de horeca.

Wat voor mensen heb je ontmoet tijdens het uitvoeren van je opdracht?

Ik ben met meerdere mensen uit het bedrijfsleven in contact gekomen, dat is misschien nog wel het leukste gedeelte van de individuele opdracht, bouwen aan je eigen netwerk. Ik heb gesproken met onder andere Nico , hij heeft een eigen vishandel en is al enige tijd bezig met bijvangst. Omdat mijn concept uiteindelijk is uitgekomen op een blik variant ben ik ook in contact gebracht met de marketingmanager van Princes. Leuk om te vermelden dat ik nu ook bezig ben met een beroepsopdracht voor Princes. Op deze manier sluit mijn individuele opdracht ook weer aan op de beroepsopdracht.