Kun je haaien redden met zeewier?

Vervang je vis challenge

Hij werkte in een sterrenrestaurant. “Koken op hoog niveau betekent volledige overgave”, zegt Pepijn. “Dat botste met mijn sociale leven. Daarnaast wilde ik meer diepgang in mijn werk.” Zo maakte hij de keuze voor Food Innovation.

Theorie in de praktijk

Hij heeft zijn hart aan Marketing & Business verpand. “Food is een snelle en specialistische markt. Beleving speelt er een grote rol in. Dat vind ik interessant.” Wat hem sterk in de HAS aanspreekt, is de praktijkgerichtheid. “Natuurlijk leren we theoretische modellen, maar het gaat om de toepassing. Die is nooit letterlijk. Je leert breed denken, zodat je gebruik kunt maken van verschillende inzichten. Je leert vooral hoe je – met de ogen van de consument en de supermarkt – waarde toevoegt.” Ook de kennis van waren en procestechnologie komt hem van pas. “Het geeft je als marketeer echt een voorsprong.” 

Binnenlandstage bij Kwekkeboom

Bij snackfabrikant Royaan in Wijk bij Duurstede, dat onder meer de merken Kwekkeboom en Van Dobben voert, liep hij stage. “Ik heb marktonderzoek gedaan voor de introductie van een product van Kwekkeboom Oven, een sterk innovatieve tak binnen het bedrijf. Voor dat onderzoek heb ik onder andere gesprekken met category managers van supermarkten zoals Albert Heijn gevoerd. Verder heb ik onderzocht hoe Kwekkeboom-producten in de schappen liggen.” Ook desk research – het onderzoeken van bronnen op met name internet – maakte deel uit van het onderzoek: wat zijn trends en ontwikkelingen in snacks? Na analyse legde Pepijn enkele strategische opties en een advies voor. 

Werken voor merken

Volgend jaar gaat hij weer terug de praktijk in voor zijn beroepsopdracht. “Ik hoop m’n cv en portfolio te versterken. Dat kan ik bij een sollicitatie gebruiken. Na mijn opleiding wil ik graag werken voor Nederlandse merken met een sterk karakter zoals HEMA.”