Waarom kosten ‘gewone’ tomaten meestal nog geen 2 EUR per kilo, terwijl consumenten voor bijvoorbeeld Honingtomaten® bereid zijn het tienvoudige te betalen? Waarom levert “biologisch” in de ene productgroep wél toegevoegde waarde en in de andere nauwelijks? Wat is de waarde van een sterk merk, een gebruiksvriendelijke verpakking, een mooie foto of een goed verhaal? En waarom is de ene doelgroep daar gevoeliger voor dan de andere?

In deze minor verkennen we met een gevarieerd samengestelde groep studenten (met interesse in bijvoorbeeld food, marketing, communicatie, vormgeving of psychologie) hoe dit werkt en hoe we door middel van slim design méérwaarde kunnen creëren. Iedere student brengt hierbij zijn/haar eigen kennis, vaardigheden en ervaring in én leert op die manier ook van andere studenten. Samen onderzoeken we verschillende food categorieën en doelgroepen, experimenteren we met verschillende manieren om meerwaarde te creëren en te communiceren, en stellen we aan de hand van prototypes en consumentenonderzoek vast, wat er wél werkt en wat niet.

Over deze minor

Deze minor vereist een grote mate van zelfstandigheid en zelfverantwoordelijkheid. Naast (gast)colleges, workshops en projectbegeleiding, werk je individueel én in groepsverband aan je onderzoek.

De colleges en projectbegeleiding worden verzorgd door docenten met ruime marketing-, design- en onderzoekservaring bij toonaangevende bedrijven in de foodsector.

Deze minor combineert goed met de minor ‘Business Innovation’ aan HAS Hogeschool vestiging Venlo.

Check ook onze Facebookpagina

Leerdoelen

In deze minor komen verschillende aspecten uit de consumentenpsychologie, marketing, communicatie, design en consumentenonderzoek samen. We leren multidisciplinair samenwerken en creëren op basis van onze eigen inbreng, in synergie met anderen, nieuwe inzichten en toepassingen.

Aan het eind van deze minor heb je:

  • kennis en ervaring met verschillende theoretische modellen m.b.t. waardeperceptie en–beleving door consumenten;
  • kennis en ervaring met verschillende mechanismen en waarde-attributen m.b.t.waardeperceptie en –beleving door consumenten;
  • ervaring met het beschrijven, analyseren en verbeteren van een (food) productgroep opbasis van waarde-attributen;
  • ervaring met het zelf ontwikkelen/ontwerpen van waarde-attributen en het toepassendaarvan in product-, verpakkings- en/of communicatieprototypes.

Ingangseisen

Om deel te nemen aan deze minor moet je je hbo-propedeuse hebben afgerond en minimaal 40 EC hebben behaald uit je tweede leerjaar.

 

AANMELDEN

Kijk voor een volledig overzicht van onze minoren en om je aan te melden op de website Kies op maat.

Aanmelden via Kies op Maat